Miljöträning

Bouchette och jag tog i dag en skrittur bort till Börsnäs. Det är många år sedan vi var iväg från gården på en ridtur. Innan Bouchette blev halt red jag fyra-fem dagar i veckan på uteritt. Det var så mysigt för jag kunde verkligen sitta och koppla av där uppe på ryggen. Men det där med lugn häst är verkligen en vana som måste underhållas och tränas. I dag var hon allt annat än lugn. Det var så mycket läskiga saker överallt och jag satt snarare på en krutdurk. Jag har haft Bouchette i 10 år så vi kan varandra utan och innan. Hade det varit någon annan häst hade jag nog inte uppskattat det hela men med Bouchette känns det alltid tryggt vad hon än gör. Det häftiga är att jag också känner så tydligt att hon lyssnar på vilka signaler min kropp skickar ut. Det är lätt att man spänner sig när det går vilt till men anstränger jag mig bara att vara helt kolugn och förmedla det till henne så känns det direkt att hon lugnar sig. Vi red ner för Börsnäsbacken för att stärka musklerna och vände och red sedan uppför och hem. Hemåt var hon mycket lugnare. Nu ska jag rida henne mest på vägen en period för ridbanan är lite för knölig för henne. Är lite orolig att ligamentet som varit ett problem inte ska vara tillräckligt starkt ännu.


Bouchette på stallbacken

Efter ridturen tog jag in Domina och Dominans också. Tog sedan en promenad till ridbanan och gick ett varv med Domina. Det är första gången hon är från Dominans så det var ett litet test. Hon skötte sig helt exemplariskt så nu ska jag börja longera henne lite framöver för att sedan försöka sätta igång henne också. Dominans fick träna sig på att stå i en egen box så alla fick de en dos träning var.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0