Den var inte giftig

Nere vid sjön växer det en hundlokeliknande växt. Det finns ju så många som liknar varandra så det är inte lätt att veta vad det är. Att jag intresserar mig för att få rätt namn på växten beror på att det finns en sort inom den här gruppen som heter sprängört. Äter hästen av den dör den. Läste häromdagen om en häst och två kor som troligen hade ätit sprängört och dött. Förra året satt jag med floran och försökte fastställa namnet. Tyckte nog den var farligt lik en sprängört så jag blev lite orolig för jag brukar låta hästarna beta en remsa ner mot sjön. I går bad jag Antonia kolla om hon kunde lista ut vilken sort det är. Antonia har just läst biologi på universistetet så hon kan det där med att undersöka växter. Hon lånade min flora och när vi sågs på morgonen fick jag ett lugnande besked att det inte var sprängört. Skönt att veta.


Sprängört


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0