Vilken förvandling

Nu har vi haft första dagen på vårt mamma-barnläger och den mest positiva överraskningen av mina hästar är Elin. Hon är totalt förvandlad nu när vi rider henne på hackamore i stället för vanligt träns med bett. Från att bli så het och knappt gå att få stopp på efter det att man travat tidigare håller hon nu ett lugnt och fint tempo och ser ut att trivas med sin uppgift. Nu har jag fått kvitto på att det även fungerar med mer orutinerade ryttare.

Att jag fick för mig att testa med ett byte berodde på att jag såg att hon slafsade så mycket när hon åt och jag fick intrycket av att det nog var ganska slitet på tandfronten. Vår gamla arab Prezent hade helt utslitna kindtänder och antagligen är det samma på Elin. När det fattas tänder åker bettet in längre vid inverkan och nöter på rötter och det lilla som finns kvar och självklart är det obehagligt. Vad mycket lättare det skulle vara att göra det bra för sina hästar om de kunde berätta hur de känner det. Nu får man försöka använda sin känsla och ibland gissa.

Kommentarer
Postat av: Jossan!♥

För exakt 1 år sen var jag på mammabarn ridläger hos dig. Det va skitkul och idag så kollade jag om det fanns någon plats för vanligt ridläger hos dig i sommar, men alla var fulla=(

Får boka tidigare nästa år!!

2010-05-01 @ 17:51:15
URL: http://livetsomjosse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0