Kan man lita på veterinären?

Den frågan besvaras med NEJ. I dag var jag iväg med en kompis och hennes häst till veterinären för den har varit halt ett tag. Under besöket när det var lite lugnare passade jag på att fråga om vår katt Rufus. Den här veterinären jobbar både med hästar och smådjur så jag visste att han var duktig på katt och hund. Rufus har ju överproduktion i sköldkörteln och när det fastställdes sa den veterinären jag var hos att det inte gick att medicinera och att det var obotligt.

För  ett lite tag sedan träffade jag en människa på en föreläsning som berättade att hon åt medicin mot samma åkomma som vår katt har. Konstigt tänkte jag att det finns medicin för människor men inte för djur. Det var anledningen till att jag ställde frågan även till veterinären vi var hos. Svaret blev: Jovisst kan man behandla det och oftast med mycket bra resultat. Man får ta några blodprov då och då för att kolla statusen och att man doserar rätt. De flesta katterna blir friska i sina värden.



Här har vi alltså låtit vår Rufus gå omkring och inte må helt bra när det faktiskt finns något vi kan göra åt de. Inte kul att veta. För att inte tala om hur besviken man blir på veterinären som har gett felaktig information och orsakat vår katt ett lidande och kanske ett kortare liv eftersom organen hela tiden överansträngs.

På måndag ska vi få medicin till Rufus så får vi se hur den verkar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0