Tjockisarna

Vintertid när hästarna inte kan gå på bete längre har vi dem i vinterhagarna och de bor i lösdrift. Utanför har de ett foderbord med en stor ensilagebal i att äta på när de får lust. Det är praktiskt och mycket mindre arbetskrävande när man inte behöver portionera ut maten och hästarna uppskattar det mycket. Minuset är att de flesta blir ganska runda runt magen. Allra värst är det med halvblodsstona. De blir verkligen smällfeta så efter några veckor när jag såg hur magarna bara växte och växte så bestämde jag mig för att portionera deras mat i stället.


Clarissas mage

För att se att det verkligen går åt rätt håll med hullet har jag idag mätt omfånget på magarna. Viktmåttbandet når inte ens runt så jag får lägga till de cm som fattas.
I dag mätte Clarissa måttband + 2 cm
                  Bouchette måttband + 3 cm


Bouchettes mage

Tänkte mäta om en vecka och se om det hänt något positivt. Den tredje hästen Domina som är med i samma gäng behöver däremot inte gå ner i vikt så nu får hon gå in en stund på dagen och äta en stor extra portion.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0