Henry busar till det

Efter att ha varit borta i två dagar hade plötsligt flera av grupperna slut på sin ensilagebal, så det första jag gjorde på morgonen i dag var att starta upp traktorn. Började med att köra in till Totte  och gänget. Därefter hämtade jag nästa bal och öppnade grinden till Mullegänget. Det är ett väldigt hoppande i och ur traktorn när man ska in. Först ur och öppna grinden sedan köra in. Sedan ur igen och stänga. Efter det kör jag iväg och placerar balen i foderbordet. Backa undan och hoppa ur och öppna balen och sedan grinden. Backa ur hagen och ur traktorn igen för att stänga grinden. I dag fuskade jag lite och tänkte att hästarna rymmer nog inte under tiden jag släpper ner balen. Skönt om jag kan backa ur traktorn direkt från hagen, stänga och sedan gå och öppna balen. Problemet blev att Henry blev så busig när jag kom in med traktor och bal så ett u tre så var han på väg i full galopp ut ur hagen. Jag räknade kallt med att han inte skulle springa så långt så jag gjorde klart i hagen och ställde undan traktorn. Hämtade grimman och en havrehink. Men nu var Henry riktigt upphetsad och sprang i fullt race. Han hälsade på stona, full galopp upp till vårt hus, ner igen. Jag lockade med hinken men då satte han full rulle in bakom ensilagebalarna och därefter full rulle upp på vägen och ner mot ridbanan. Skönt att det inte är mycket trafik här. Där nere kunde jag sedan hämta honom. Nu hade han sett att de andra stod och åt så han ville också in och få mat.


Henry

I dag var det mätdag med måttbandet runt de tjocka stonas magar. Ett plus och ett minus. Bouchette hade tappat mer än 4 cm på en vecka medans Clarissa ökat med 2 cm. Clarissa är en rackare på att äta fort så hon har naturligtvis först ätit sin portion och sedan snott av de andra. Ska fundera på hur jag ska lösa det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0