Hårt arbete - belöning Globen

I dag har jag kört hårt med stallarbetet. Globenhelgen närmar sig och som vanligt vill jag åka dit och gå på någon av föreställningarna. Ska man åka bort krävs det planering och att ligga bra till med sysslorna och ladda upp lite extra.
Så här blev dagens schema:
Fodra hästar i stall och stona.
Mocka lösdriftarna: Mullegänget fyra fulla kärror skit, Tottegänget 2 kärror och stona 1 halv kärra (märks att de inte vräker i sig mat längre).
Halma alla lösdriftar. Körde runt med traktorn med en stor halmbal och fördelade ut. Stort jubel hos alla. Det är det bästa de vet. De mumsar, kissar, ligger och njuter när de står i halmhavet.


Vad de njuter

Väga upp mat. Varje dag går det åt 17 kassar; 10 till stona, 4 till Bilbo och Chassi och 3 till fåren. I dag bestämde jag mig för att väga upp och göra ett lager. Hittade 30 kassar som jag fyllde.


Nu för tiden går det fort och lätt. Att ställa balen i lämplig arbetshöjd är det bästa vi kommit på. Ryggen slipper bli överbelastad och det går mycket fortare.




Lunch och sedan rida Totte.
Mocka i stallet. Bilbo och Chassi står inne på nätterna så deras boxar behöver rengöras varje dag. Sedan blir det en del att ta bort efter de hästar man ridit eller haft inne en stund av annan anledning. Halma och gjorde en ny box till Bilbo.
Halma fårhuset. Inte lätt för baggen är så himla ilsk så det går inte att gå in. Klättra om kring och slängde här och där. Fåren brukar dra ut det ganska bra själva.
In med
Domina för extra utfodring.
Fodring av stona.
Lektion för elev i Stjärnhov. Full fart iväg.
Hemma igen. Mata fåren. Ta in Chassi och Bilbo.
Matning av stona en gång till ca kl 23.00 innan läggdags.
Nu ligger jag bra till för att kunna åka bort. Förutsättningen är förstås att Anders är hemma och gör en del sysslor. Det fungerar om jag förbereder allt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0