Ljuvlig kaka

Nu har jag bakat några mjuka kakor till jul också. Hälften ligger i frysen men resten festar jag på till förmiddagsfikat varje dag. Kaffet på förmiddagen smakar så bra. Det beror nog på att man varit ute en stund och jobbat med stall och hästar och kommit igång ordentligt.


Saffranskaka och fruktkaka

Jag bestämde mig för att jag skulle baka en saffranskaka. Gjorde en för några år sedan och den var så god....... Letade en stund efter receptet men hittade det inte. Har faktiskt glömt om det var ett urklipp eller i någon mattidning. Hittade i alla fall ett recept efter en stund i en bok även om det inte var "den".
Det var lättbakat och gick fort. Nu har jag ätit av kakan i några dagar och kan bar säga att den är så mumsig. Saftig och med precis lagom saffranssmak. Gör den och njut. Här kommer receptet.



Saffranskaka
(ca 12 bitar)
200 g smör eller margarin
1 pkt saffran (0,5 g)
2 ägg
3 dl strösocker
1,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175º
2. Smörj och bröa en slät, rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
3. Smält matfettet, låt svalna.
4. Stöt saffran i en mortel med lite socker.
5. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saffran, matfett och mjölk. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten.
6. Häll i smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min.

Var noga med att inte vispa när mjölet kommit i smeten utan bara rör. Det är hemligheten med att få en fluffig kaka. Min såg nästa lite ofärdig ut i mitten trots att det blev torrt på stickan och den föll ihop lite efter det den var uttagen ur ugnen men den var helt genomgräddad och saftig så passa så du inte gräddar för länge. LYCKA TILL!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0