Vilken arbetsdag

Min ko mår inte alls bra och i morse kändes det hopplöst och tankar på nödslakten dök upp. Efter lite funderande tog jag i stället ut veterinären ytterligare en gång och så gav han henne kalk. Det är inte ovanligt att de får brist på det och med tanke på alla andra problem hon har så var det nog ett bra beslut. Det kändes som hon piggade på sig en aning. Det stora problemet nu är att hennes mage är i olag. Det bara rinner i baken och hon har ingen aptit.
 
Kalven mår däremot utmärkt. Han dricker i nappflaska och får nu kalvnäring i stället för sin mammas mjölk. Han har börjat hoppa runt lite i boxen och är så go och söt. I morgon är det dags att bli märkt i öronen. Inte kul men ett krav från EU.
 
Mitt på dagen var jag på affärnätverkslunch och efter det hade jag bokat in ett kortare möte med en av de andra deltagarna. Mycket intressant. Han ska komma till Rocklösa om några veckor och visa upp sina fantastiska rengöringsmedel som är biologiska. Det blir spännande att höra mer om dem och få prova.
 
Väl hemma igen var det kalvmatning och sedan dags att slå en vall till vinterfoder. Klockan hann bli sex innan det var klart och då var det bara att snabbt mata ankor och höns och sedan åka över till grannen och mata alla deras djur. De är på semester så jag är djurvakt. De har många djur och många olika grupper så besöket där tar minst en timme.
 
Hemma igen så var det dags för kossan att få sin penicillinspruta, mata kalven och sedan åka till en bonde och hämta hö. Vi har inget kvar på skullen och jag behöver ha till korna nu när de står inne. Därefter åt vi middag och så hjälptes vi åt att byta maskin på traktorn från slåtteraggregatet till strängläggaren.
 
Olvonet blommar så vackert i kanten av åkern

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0