Bra för miljön

Det kastas oerhörda mängder med mat i världen. Läste att vi egentligen inte behöver framställa mer för att mätta alla bara vi tar till vara det som produceras. Problemet är att västvärlden handlar och sedan slänger mängder av hetl OK mat. En sak som många säkert inte tänker på är att blast och annat går att äta på grönsakerna. När vi köper blomkål brukar jag alltid spara stjälkarna som omsluter huvudet och även mitten om jag inte vill ha med det i blomkålsrätten. Jag lägger det i en plastpåse i kylen och någon annan dag gör jag en gratäng av det. Först kokar jag dem i vatten så att de blir mjuka. Sedan läggerjag blomkålsstjälkarna i en smord form och slår på en äggstanning gjord på 3-4 ägg och ca 1,5 dl vispgrädde. Jag saltar med örtsalt eller salt och några goda örtkryddor. In i ugnen på 200 grader. Efter ca 20 minuter är det klart. Det är mycket gott och både plånboken och vår miljö mår bra av denna rätt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0