Tre tackor

Just så många har jag tänkt ha kvar till nästa år. Det blir en liten behändig grupp. Om alla har blivit betäckta så kommer det 6-8 lamm till våren men problemet är att jag faktiskt inte vet om den lilla baggen som går med dem just nu har hunnit göra det han ska.

Min tid som fårägare går nu mot sitt slut. Min plan är att jag nästa höst ska sluta helt med får. Jag började 1989 så det har blivit bra många år som jag har ägnat mig åt lammproduktion. Jag har nu på slutet succesivt trappat ner på antalet. Får väl kalla det för en tillvänjningsprocess. Det kommer bli både skönt och tomt när det inte kommer finnas får på gården.

Nu blir det i alla fall tre kvar och resten av hösten innan de stängs in i fårhuset inför vintern kommer de få gå lösa och beta var de vill på ägorna. Det är konstigt men det verkar som de vet var våra gränser går för de håller sig på rätt plats. De tar sig turer ut på vallen vid Nergården och så går de över vägen tillbakal in på stallplanen och betar på gärdena däromkring.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0