Många att mata

Den rekordtidiga vintern gör att fåglarna samlas runt vårt fågelbord. Det går åt mängder med frön men vi laddade upp tidigt med att köpa flera säckar av både solrosfrön och jordnötter. Vi har nu spännande fåglar hos oss som kommer varje dag. De som nu verkar ha bestämt sig för att vår matplats är bra är vårt fasanpar. De kommer ca tre gånger om dagen och äter upp det som ramlat ner från fågelbordet. Jag lägger dessutom ut lite havre till dem. Jag visste inte att fasaner satt i träd men det gör våra. Smart tycker jag. Bra utsikt har de och så slipper de ha fötterna i nere i kylan (snön).
'



Tuppen och hönan uppflugna i trädet

Vi har också två hackspettar som förser sig av maten. De är ganska kräsna. En brukar sätta sig på hållaren för jordnötterna. Han plockar ut en nöt i taget. Är den inte fin nog släpper han ner den på marken och plockar ut en ny i stället.



Precis som förra året har vi fått en vildkatt till gården. Den här är svart och jag har bara sett den ett kort ögonblick. Den har hittat en varm favoritplats - gödselstacken. Inte så tokigt tänkt eftersom den när den brinner avger värme. Katten känner nog det men det verkar inte vara så mysigt att sova där utan tak och allt. Vi ger den nu mat tre gånger om dagen. Så länge den håller sig runt stallet är risken inte så stor att den ska möta våra egna katter. Nu här det är så kallt går de nämligen inte många steg utanför huset.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0