Småkakor

Wow, vad bra alla gissade på veckans fråga. Jag trodde det skulle bli svårt men i stort sett alla klurade ut att det var Clarissa. Först var Ola med rätt svar. GRATTIS.


Inte fullt lika elegant längre

Lite julförberedelser blev det idag. Vädret gör ju en deprimerad så det gäller att muntra upp sig med något trevligt. Det blev bak av julkakor. Det är ett måste att ha lite olika sorters kakor och bakverk till jul. Naturligtvis har man sina favoriter och Martina och Ola som kommer hem till jul blir väldigt besvikna om inte just deras sort finns. Pepparkakorna är ju redan klara så idag blev det bak av amerikanska kokoskakor, chokladdrömmar och sirapskakor. Den första är Olas favorit, den andra är min och den tredje Martinas. Jag gillar enkla recept så när jag väl börjat med en sort så går de andra av bara farten. Alla ingredienser står redan framme och mått och bunkar återanvänder jag hela tiden - inte en massa diskande emellan.



Nu står kakorna på tallrikar och torkar till sig lite. Kakor ska absolut inte ätas direkt när de är ljumma (i motsats till bullar). Innan jag går och lägger mig i kväll ska jag i alla fall ta ett glas mjölk och provsmaka sorterna. Kan berätta att det luktar ljuvligt i huset.



Har ni tänkt på hur många förpackningar som finns där det inte går att få ut det sista. Idag när jag bakade kom jag och tänka på det när jag skulle använda sirapen. Det blir massor kvar i botten. Ställer man flaska upp och ner så läcker och kladdar den och det måste göras flera timmar innan man vill ha ur det. I dag tog jag kniven och skar av 2/3 av flaskan. Massor med sirap i botten. Det räcker till flera bak. Det är verkligen slöseri med jordens resurser. Först ska det tillverkas och sedan får vi konsumenter betala men måste kasta en del av innehållet för att det inte går att få ur. Inte bra! Andra förpackningar jag retar mig på är ketchup, senap och för att inte tala om youghurt. När det inte går att hälla ut något längre finns ca 1 dl kvar i botten. Snacka om slöseri.

Kommentarer
Postat av: lena oktav

Kommer över på fika. Ser så gott ut!!

2009-12-09 @ 09:20:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0