Ett nytt år

Veckans fråga visade Bouchettes fina mage. Det såg Antonia som svarade både rätt och var först. Grattis!


Bouchtte på vårbete

Det är inte bara tvåbenta med vingar som besöker vårt fågelbord. I dag hade vi väldigt trevligt besök av två stycken rådjur. De kom vid elvatiden på förmiddagen.



Anders och jag stod så stilla vi kunde innanför gardinen för att inte skrämma dem, fast samtidigt ville vi kunna se. De var väldigt vaksamma hela tiden. Efter ett tag hittade den ena fram till marken under fågelbordet. Där låg en massa spillda solrosfrön som den genast började äta av. Kan tänka mig nu att de kommer komma tillbaka varje dygn och kolla av om det ramlat ner mer.



Vi tycker det är kul med rådjuren i trädgården men bor man i Stockholm så är man kanske inte lika glad åt dem. Där verkar de vara så många så de är inte rädda utan klampar in i trädgårdarna och äter upp det mesta.

Vid tovlslaget i natt färgades himlen av en massa raketer. Vi skjuter inte upp några men grannarna runtomkring och då framförallt i fritidshusområdet brukar ha en del. Det är vackert men jag är alltid orolig för mina hästar och om de ska bli skrämda. I år var första gången som vi hade alla ute under natten. Jag matade stona vid halv tolv. Sedan när det drog i gång med knallarna tittade jag ut då och då och lyssnade om jag hörde några upprörda hästar. Det var väldigt ljust av månen så det var inga problem att se ända ner till den bortersta hagen.
Totte och de sprang lite men jag tror att stona som bara brydde sig om sin mat hade en lugnande inverkan på dem. En gång blev Elin lite rädd när det kom ett stort ljussken på himlen men sedan verkade alla hästarn ta det med ro.
På morgonen hittade vi en liten varmluftsballong på gårdsplanen. Faktiskt gansk läskigt. Det är något brännbart som får dem att flyga iväg. Den jag hittade var vid bränslefästet alldeles sotig och luktade brännt. Tänk om den hade landat på en träbyggnad och fortfarande hade brunnit.


Så här ser de ut

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0