Vilken otur!

Usch, vilken otur jag haft med min nya ko. I natt kom hennes kalv och förlossningen gick jättebra men i morse såg han för ynklig ut och jag misstänkte att han inte hittat maten. Jag ringde till en granne som har vana av kor och hon kom över. Tillsammans tog vi in alla tre i stallet och väl där kunde vi binda upp Nicolina och hjälpa kalven att dia. Dessutom mjölkade vi ut några liter för att ha på reserv om det skulle krångla. Vi tempade också kon och då visade det sig att hon hade feber.
 
Den höll i sig och så upptäckte jag att juvret var väldigt hårt vid en spene så jag ringde efter veterinären. I två spenar hade hon juverinflammation så nu är hon satt på antibiotika och jag har fått uppgiften att mjölka ur dessa så mycket det går många gånger/dygn. Jag som inte ens kan mjölka en ko. Efter mycket slit lyckades jag få ihop en liten skvätt nu i kväll som jag kastade. Kanske blir jag bättre och bättre för varje dag. Inte nog med juverinflammationen utan Nicolina är alldeles för lös i magen också så nu ska hon dricka kolvatten varje dag för att försöka stoppa upp det hela.
 
Jag har hjälpt kalven att dia men nu verkar han fatta var han ska leta så jag misstänker att det inte behövs mer hjälp.
 
Kalven blev en kille så nu ska jag fundera på ett fint namn till honom.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0