Vattenproblem

Det kalla vädret har gjort att våra elvattenkoppar till hästarna inte har fungerat. Det är ett riktigt slitgöra att köra ut dunkar med vatten till så många djur. Jag blandar varmt och kallt vatten som jag hämtar i sadelkammaren. Två stora dunkar lastar jag på skottkärran och sedan får man använda sin kraft för att ta sig fram i snön. Ca 130 liter har jag kört ut under dagen.
 
Först trodde vi det var vid själva koppen det hade  frusit så vi hängde in lampor som skulle värma lite extra. Det har inte hjälpt så idag gjorde Anders en ordentlig genomgång av alla delarna. Det visade sig att ledningen som kommer ut ur stallet och går ner i jorden genom gamla fårhuset hade frusit trots elkabel inuti. Att det här hände beror nog på att vi har mockat ut den gamla ströbädden från fåren så nu finns det inte ett lika tjockt lager på slangen som tidigare.
 
Det blir en vattenkörardag till men förhoppningsvis får vi ordning på det med lite extra isolering.
 
Bouchette funderar på varför matte springer runt så mycket i deras lösdrift.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0