Det stjäl tid

Usch vad det är jobbigt med alla besvärliga människor som ibland tycks omge en. Här på landet upplever jag ofta att de som kommer från storstaden och köpt sig ett sommarställe har noll förståelse för oss som bor och verkar här på landsbygden.
 
Först drog det ut på tiden med åtgärder som fritidshusområdet som gränsar mot oss skulle vidta. De hade lett om vattnet från deras vägavvattning och berg så att det rann ut mitt på vår åker. Det enda vi begärde var att de i stället skulle ansluta det till vårt dike så det hamnade rätt. Från det att vi var överens tills det nu äntligen blivit gjort tog det mer än tre månader. Bl a försökte de se om ett servitut skulle kunna göra att de slapp ansvaret. Ibland förstår man inte hur folk tänker.
 
Det sista som nu hände var att vägföreningens ordförande kom och sa att han skulle hugga ner två stora alar vid vägen nere vid bron. Naturligtvis sade jag nej men det tycktes han inte bry sig om. Jag fick ägna en hel dag åt att ringa runt och kolla regler och få information och sedan skriva en svarsskrivelse. Det ena trädet är 200 cm i omkrets. Det är med andra en mycket grov al. Vid mitt samtal med skogsstyrelsen sa de att den absolut bör sparas då det finns alldeles för få gamla och grova träd i landskapet. Sedan pratade jag även med trafikverket och de sa att det inte fanns några som helst problem med att träden står kvar. Har de redan varit där i 100-200 år och man kunnat sköta både väg och bro så säger sunda förnuftet enligt dem att man inte ska hugga ner gamla träd.
 
Får se om detta nu är utagerat. Jobbigt är det och mycket tid från annat stjäl det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0