Mellandag

 Nu har jag varit i kontakt med Länsstyrelen här i Sörmland och de säger att det är en läderbagge på bilden. Den är fridlyst och sällsynt. Det känns väldigt roligt att vi har den här på Rocklösa. Den är också en indikator på att det troligtvis finns många andra ovanliga arter i vårt träd. Skalbaggen behöver många gamla håliga ekar för den förflyttar sig max 200 m. Jag vet i alla fall två ekar till här på Rocklösa som är ihåliga.
 
I morgon är det dags för vandring igen. Den här gången kommer ett stort födelsedagsgäng hit. Jag har skurit och packat hela dagen. När jag körde ut porslinet till Trollberget passade jag även på att ge getterna deras lilla kraftfodergiva. Det gör vi enbart för att de ska vara vana vid oss och lättare att hantera i höst.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0