Sommarbetet slut

I dag står det den 12:e november i kalendern och idag flyttade jag hem mina hästar till vinterhagen. Betet har tagit slut och det började bli ganska blött och kladdigt i marken. Nu står de i stället och mumsar på hösilage och så kan de ta en tugga halm om de vill inne i lösdriften. Det är nytt rekord när det gäller hur länge hästarna har kunnat gå på bete. Under de snart 20 år som vi bott här har det hänt en gång att de kunnat gå på bete t o m 1:a november annars brukar det oftast bli vinterhage runt mitten av oktober. Den långa och varma hösten har gett bra beten så hästarna är jättefina i hullet och uppenbarligen har det inte varit något problem med för lite protein, vilket annars brukar kunna vara ett problem sent på hösten.
 
Jag prövar en ny teknik med hösilagebalen jag ställt in. Jag tog av all plast och så har jag spänt ett lastnät över den. Vi får se om det kommer fungera som jag vill. Målet är att hindra dem från att vräka i sig mat och att det inte ska bli en massa spill utanför foderbordet. Det är så skönt om de kan ha fri tillgång utan att äta ihjäl sig.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0