Helt unikt

Man vet aldrig hur en dag ska bli. I dag var en sådan dag då det hände något helt unikt. Det började med att jag var på väg med bilen och när jag kom in en bit på grannens mark så låg det en stor fågel på vägen. Den blev jätterädd när jag kom körandes så den flaxade och släpade sig iväg. Jag följde försiktigt efter och gick ur för att se om jag kunde mota den av vägen. Det var en sjöfågel och genast när jag såg den tänkte jag att det var en storlom. Den var så rädd för mig så den flydde hela tiden undan fast höll sig på vägen så jag kunde inte köra förbi den. Tillslut hade den nog tagit sig en fyrahundra meter och vi var på grannens gårdsplan. Då gick jag och ringde på och fick hjälp av Edit som bor där att fånga in den. Jag transporterade hem den till Rocklösa och la den i en box i stallet. Sedan åkte jag iväg på mina ärenden.
 
På kvällen när jag kom hem ringde jag runt för att få lite experthjälp. Det blev stort intresse då man just nu inventerar och kartlägger storlomspopulationen och hur de häckar här i vårt område. Jag fick också lära mig en massa om fågeln. Troligtvis är det så att den av någon anledning blivit störd i sin flygning från eller till sjön. När den väl är på marken kan den inte gå för fötterna har inte den funktionen och den har också oerhört svårt att lyfta igen. I morgon ska jag plantera ut den i naturen igen och har fått tips om en bra plats. Jag hoppas sagan kommer få ett bra slut.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0