I sista stund

Vilket oljud som jag plötsligt hörde från höns- och ankgården. Det kacklades och kväktes i högan sky. Jag kastade mig ut ur huset och gick ner. Alla fåglarna var framme men ropade allt vad de kunde. Jag gick in i hägnet och då såg jag en räv. Den hade tagit en anka och båda befann sig inne i en liten nätbur mitt i hägnet. När räven upptäckte mig släppte den ankan och jag kunde snabbt lyfta ut den därifrån genom taket. Räven försökte jag stänga in och så länge jag var nära så kämpade den med det hela hönsnätet för att ta sig ut. Det var en skabbräv så den borde skjutas för att slippa sitt lidande.
 
Efter ett tag gick jag därifrån. Om den höll sig kvar kunde jag ringa efter någon som kunde avliva den men så fort jag gått ur hägnet så hittade den en öppning och for ur. Den gömde sig sedan under husvagnen. Hönsen var så intresserade och gick mot den för att kolla extra. De tycks inte begripa hur farlig den är. Tillslut smet den ur hägnet någonstans där den antagligen hade hittat en liten öppning. Jag sänkte eltråden där jag tror att den går in men nu är det nog inte lika stor fart på stängslet när det är så torrt.
 
Konsekvensen av det hela är att jag inte vågar lämna gården. Den kommer garanterat tillbaka någon dag. Skabbrävar beter sig inte som friska djur.
 
En skabbräv som låg död i vår lösdrift för några år sedan. Det är verkligen synd om dem när de blir angripna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0