Vi bryr oss om

Som vanligt matar vi de vilda småfåglarna med frön och nötter. Det är en väldig trafik mellan buskarna och fågelborden. Vi har nästan dagligen flera domherrar på besök och så något helt unikt. En pilfink med vit hätta. Jag såg den före jul men så gick det någon vecka och då trodde jag att jag sett fel. Så dök den upp igen och även denna gång var den vit på huvudet. Så nu vet jag att jag har en sådan här i vår trädgård. Nästa steg blir att se om jag kan få den på bild som ett bevis om någon tvivlar.
 
I dag när vi satt och drack förmiddagskaffe dunkade det till i ett av fönstrena och jag såg en massa fjädrar. I källartrappen hittade vi den lilla fågeln som valt fel väg. Det var en nötväcka. Anders tog den i sina händer och jag hämtade en liten fågelbur. Där fick den sitta och återhämta sig en stund. Den hade nog fått lite hjärnskakning men efter en timme satte jag den i trädet för den såg pigg ut och när jag sedan kollade hade den flugit sin väg. Det känns bra att ha räddat en liten fågel. Nu får vi se om den är här i morgon och äter som vanligt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0