Smaskigt

Det är otroligt att det går att lagra squash under en längre tid. Jag hade några plantor i gödselhögen under sommaren och en frukt hann bli riktigt stor innan jag skördade den. Squashodling ger oftast enorma mängder så jag lägger dem i en korg som får stå skuggigt utomhus och så hämtar vi varefter vi behöver. Min allra sista påbörjade jag idag. Den kommer räcka till många rätter och det är inga problem att lagra trots att jag skurit i den. Vi skulle äta fisk till middag och då komponerade jag detta mycket goda recept som jag tänker dela med mig av till er läsare.
 
 
 
Lax med smak på grönsaksbädd
 
1 röd paprika skuren i små bitar
gröna ärtor ca 200 g
300 g squash skuren i små bitar
1 vitlöksklyfta pressad
1/2 tsk timjan
(Du kan öka på mängden grönsaker om du vill)
 
4 bitar laxfilé
 
3 dl creme fraiche
1/2 dl vispgrädde
3 hackade soltorkade tomater
1 tsk sambal oelek
riven ost
 
Stek grönsakerna några minuter i smör och salta.
Lägg dem i en smord form.
Skär vaje laxfilé i tre avlånga bitar, salta och lägg dem över grönsakerna.
Rör ihop såsen och bred över.
Toppa med lite riven ost och sätt in i ugn ca 20 minuter i 200 grader.
 
Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0