Räckesregler

Vägbron som ligger i vår gräns ägs av vår vägförening. Jag har tagit på mig uppdraget att undersöka lite inför en del reparationer som behöver göras på bron. Det är en fin liten träbro så jag fick värsta chocken när Trafikverket informerade mig om att ska vi göra om något måste vi byta till ett EU-godkänt räcke. Då pratar vi om sådana som finns på motorvägarna - alltså stål. Dessutom kunde ju någon gå över bron och då måste räcket vara 1,20 m högt. Tänk er själva så förfulande och hemskt på en gammal träbro och hur ska det fästas för att bli stadigt. Går nog inte. Jag ringde därför till Länsstyrelsen i dag för att diskutera med dem om det går att få dispens av kulturmiljöskäl. Pratade med en oehört trevlig och sympatisk kvinna som dessutom hade besökt vår gård en gång för länge sedan och hon kom fortfarande ihåg hur vackra hagmarkerna var och den fina miljön vid bron. Nu har jag skickat lite bilder till henne så ska hon ta en diskussion med länsantikvarien. Det blir spännande att se vad de kommer fram till.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0