Riktig höst

Så var det då dags för höst på riktigt. Den ovanligt varma hösten har gjort att hästarna har kunnat gå på bete ända tills nu. De är fortfarande runda och goa så det var inte slut på maten men det började kännas lite blött nu när det regnat lite då och då. Just nu är jag riktigt glad att de kan krypa in i sin lösdrift för regnet vräker ner där utanför. Grattisgänget fick en stor bal med hösilage i dag på morgonen så nu kan de mumsa hur mycket de vill. Bilbo och Chassi går på en vall ca 6 timmar om dagen och i övrigt får de massor med halm. Än så länge klarar de sig på det. Bouchettegruppen fick den första portionen hösilage och de mumsade upp allt så även om de går och betar på ett stort gärde så ska jag börja fodra dem.
 
Bouchette blir så himla tjock om hon går på fri tillgång så jag satt just och tittade på de här näten som heter SlowFeeding. Himla dyra men funderar på att köpa ett och se om det kan göra så att jag kan ställa in en hel bal. Nätet har så små maskor så det blir pillrigare för hästen att få ut fodret så därför äter de inte så fort och så mycket. Undrar om Dominans får i sig tillräckligt med ett nät? Det är många funderingar innan man kan bestämma sig.
 
I fredags och idag har jag haft en vän här som hjälpt mig att börja komma igång med träning av Dominans. Han har varit kanonduktig. Än så länge handlar det bara om att gå med i grimman, stanna när jag stannar, svänga när jag svänger och backa något steg. Redan idag var han mycket mer uppmärksam och det är häftigt för går jag långsamt så gör han det och går jag fort så följer han med. Jag behöver aldrig dra. Svänger jag följer han också med på slak lina. Det här kommer bli en otroligt trevlig häst.
 
Dominans i förgrunden
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0