Enkel middag

Satt och läste lite kommentarer på kostdoktorn.se för en stund sedan. Rätt intressant att se diskussionerna. Det som slår mig är att en del har en ganska märklig syn på vad LCHF är för något. Detta trots att de provat på det under en tid. Jag tror helt enkelt att många missförstår vad man får äta och hur man ska tänka. Det är därför det är så bra att få lite hjälp och stöd i början. Alla vi kostrådgivare som är utbildade inom området kan hjälpa till med kostsamtal. Till Rocklösa kan man också komma för att vara med på våra inspirationshelger i LCHF. Här kan du läsa mer om det www.godaval.se.
 
En kommentar idag var att lika olika som vi är på utsidan lika olika är vi på insidan. Svaret på det inlägget, som var väldigt bra tycker jag, var att en vit eller svart häst, en liten ponny eller en stor häst - alla ska de ha samma mat för de är samma sorts djur. Så utseendet hänger inte ihop med insidan och vilken kost som passar oss bäst. Det är lika för alla.
 
Det var länge sedan jag la ut något recept här på bloggen så idag tänkte jag dela med mig att ett supersnabbt och mycket gott middagsrecept.
 
Allt i ett-panna
Skär 120 g valfritt kött i mycket tunna skivor i storlek som en 5-krona eller strimla köttet. Stek det så det får lite yta.
Skiva en stor purjolök, ta med allt det gröna också. Stek den ihop med köttet.
Riv vitkål på grova sidan på rivjärnet ca 1 l och lägg i pannan och stek med det övriga.
Använd mycket smör eller kokosfett.
Salta och peppra.
Häll på 3 dl grädde och så mycket soja så att du tycker röran blir lagom färgad. Smula i lite torkad timjan. Lägg på lock och låt stå och puttra ca 10 min. Färdigt.
 
Det här räcker till ca 3 personer så det är en riktigt billig maträtt. Vi använde eget kött som den här gången var får. Till det hela gjorde jag även en vitkålssallad där jag rev lite vitkål och hade på en fin rapsolja och vitvinsvinäger.
 
Lite rester till min lunch i morgon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0