Semmeldags

Nu började jag känna att det var dags för att äta semla. Det är en speciell känsla som infinner sig så här i februari och då känns det helt rätt med en härlig gräddbulle. Efter att testat en del mer eller mindre lyckade recept tidigare år har jag nu en favoritbulle med kardemummasmak helt i LCHF-tappning. Till den gör jag egen mandelmassa och jämfört med den köpta så är den bara så god...... I köpt är det närmare 60 % socker. I min hemgjorda ingår 1 tsk ekologisk hounung och den satsen räcker till 8 semlor. Det blir en mandelmassa med mandelsmak och inte sockersmak.
 
Semmelbullarna just inställda i ugnen
 
Tillverkning av mandelmassa
 
Att baka LCHF går också alltid så fort. Några minuter för att röra ihop ingredienserna och inga långa jästider utan ibland vila av degen i 5-10 minuter. Så fort ugnen blivit varm ligger alltid baket på plåten så det är bara att sätta in.
 
En färdig semla
 
Dagens semla med kaffe var en verklig höjdare. Mums.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0