Datorhaveri

Just när jag skulle sätta i kamerasladden i datorn och skriva ett blogginlägg så dog datorn helt. Det hände sent i går kväll och det är så typiskt. Trots att jag kollat alla sladdar idag och legat med ficklampa och letat så har jag inte löst vad som är fel. Som tur är har Anders också en dator så nu har jag lånat den för en stund.
 
Jag tänkte berätta om en bok som jag strax har läst färdigt. Ett intressant lästips för den som vill bli lite mer allmänbildad och är nyfiken på vårt ursprung. Boken heter Gryning över Kalahari och är skriven av journalisten Lasse Berg. Hans böcker är alltid mycket intressanta och lärorika. I den här boken letar han efter människans ursprung och han möter och intervjuar alla som är bäst inom olika forskningsområden. I dag finns så otroligt mycket bättre metoder att få fram rätt fakta och förstå fynden. Om tio år kommer man veta ännu mycket mer. 
 
När man läser den här typen av böcker inser man hur många myter man bär med sig. Jag minns bilderna på människovildar från mina läroböcker i skolan och alla är vi väl matade med vilket hårt liv det var att vara samlare och jägare  under de tidigare årmiljonerna. Så fel man har lärt sig. I dag kan man se att det som var riktigt tufft och slitsamt det var när människan började bruka jorden och odla. 
 
Läs boken och se hur våra egenskaper (instinkter) gjort oss så framgångsrika som djurart. Det finns mycket att lära om hur vi omedvetet fungerar. Användbart i alla sammanhang vid möten med människor.
 
 Den här gången får ni klara er utan en bild på boken eftersom jag inte är vid rätt dator.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0