Gott till julen

 
Alla julklappar färdiga och den här dagen hade jag bestämt mig för att stå i köket mest. Så mycket gott skulle lagas och i ordningställas. Ischoklad är given på julbordet när man äter LCHF om man nu inte helt vill avstå från godsaker. Jag smaksatte i tre varianter: kokos, mint och med lakritspulver. Oj så gott det blev. Anders och jag kommer slåss om bitarna som blir över efter julafton. Sedan gjorde jag min egen favorit som är chokladdoppade apelsinskal. Sista godiset blev ett nytt experiment med choklad 70 %, hasselnötssmör och rostad flagad mandel. Blev ungefär som wienernougat men inte så sötsliskigt och mycket godare.
 
På bak-sidan gjorde jag pepparkaksmuffins som jag inte hunnit provsmaka ännu men de ser väldigt fina ut och sedan blev det fröknäcke. Snabbt, enkelt och förföriskt gott. Här kommer receptet:
3 dl linfrön
1,5 dl sesamfrön
1,5 dl pumpakärnor
5 dl vatten
 
Blanda allt och låt stå och svälla minst 3 timmar eller över natten. Bred ut på två plåtar och grädda i 1-1,5 timmar på 150 grader. Låt svalna och bryt i bitar. Det är ganska skört så lägg på smöret försiktigt. Toppengott med julskinka.
 
Sedan griljerade jag skinkan och hittade på ett nytt recept. Det ska jag skriva ner för det var nog den godaste ytan jag någonsin smakat på. Nu i kväll ska jag göra keso a la Malta. Två varianter denna gång så får vi se vilken som blir favoriten framöver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0