Sticksår

Nu börjar jag bli lite trött på skadade hästar. Den här gången är det Musseron som råkat ut för något. Det började med att jag såg att han haltade när vi bytte hage. Först såg jag blod på hoven men det visade sig att såret satt på bog/bringa. Det var inte stort men djupt. Det verkade vara något vasst som han stuckit sig på. Undrar bara vad? De har gått i den hagen i massor med år tidigare utan några skador.
 
Igår såg Musseron inte ut att vara så störd av såret men idag ville han inte stötta på benet. Jag tog tempen 39,2 på honom i hagen och mailade info till min veterinär med några bilder. Fick order om att omedelbart sätta in penicillin och smärtstillande. Som tur var hade jag lite kvar från en tidigare behandling så att jag kunde komma igång direkt. Det man är rädd för är att infektionen ska gå in i leden och då kan prognosen vara väldigt dålig. Nu håller vi tummarna för att det inte är fullt så allvarligt. I morgon måste antagligen veterinären komma ut och titta på såret.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0