Snickra och svampskogen

Det har varit en intensiv helg. I lördags satte Anders och jag upp läkt på fasaden på Lillstugan. Dessutom målade jag om dess ytterdörr. Nu är den grön och fin precis som dörren till sovloftet. En sväng ut i skogen för att plocka lite svamp och sedan förbereda en svampsoppa som jag skulle ha på söndagens svampkurs. I skogen hittade jag en bit av ett äggskal i jätteformat. Vi mätte och räknade ut att det varit ca 9-10 cm långt. Det blir ett jätteägg. Funderar på om det kan vara tjäder eller orre. Det låg mitt i djupa skogen så någon gäss kan det inte vara. Ev en stor rovfågel förstås. Är det någon som vet får ni gärna ge tips. Roligt är det i alla fall att gå i skogen för man ser alltid mycket annat än svampen.
 
 
I dag har jag haft en heldagskurs i svamp. Bra väder, lagom mycket svamp och deltagare som var fyllda med nya kunskaper och trötta efter många timmar i skogen samt all ny information. Deltagarnas korgar var fyllda med svamp att njuta av framöver. Efter kursen kom en av mina ridelever så då var det dags för ridlektion.
 
Det var väldigt skönt att tillslut få äta en riktigt mumsig middag och avsluta dagen med lite dator och TV.
 
Även på lördagen åt vi god mat med bl a räkor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0