Fåglar

Sedan hönan blev tagen av en rovfågel har jag inte släppt ut hönsen ur hönshuset. Jag vet av tidigare erfarenhet att rovfågeln brukar komma tillbaka i några dagar och leta efter mer mat. I dag såg jag två jättestora rovfåglar segla omkring. De höll mest till över gärdet bakom huset men ibland gjorde de stora svep över gårdsplanen och upp över golfbanan. De var två stycken riktigt stora rackare. Ankorna minns deras besök så de går knappt ur sitt hus. Inte förrän det började skymma så vankade de ner till badbaljan och tog sig ett dopp. De verkar ha en inbyggd vetskap om att rovfåglarna slutar jaga när skymningen faller.
 
På eftermiddagen gick jag en runda för att rekognosera inför nästa års matvandringar. Två gånger på helt olika ställen stötte jag på den lilla fina trädkryparen. Det är massor med år sedan jag såg en sådan. Den jag mötte här på Rocklösa klättrade på en stam bara en meter infrån mig. Den tittade på mig och verkade helt orädd.
 
Trädkrypare

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0