En skitdag

En sådan där dag man inte vill ha blev det idag. Undrar varför allt går snett vissa dagar?
 
Det började med att jag hittade en höna död i hägnet. Rovfågeln hade varit framme. Fjärdrar överallt och mitt i allt låg den döda hönan. En del av kroppen var uppäten. Vilket tragiskt öde för min fina hedemorahöna.
 
Efter det var det två barn här och provred Mia och Chassi. De var sugna på att köpa en av dem. Det kommer inte bli någon affär för det gick inte så bra som jag och mamman hade hoppats. När den mindre flickan blev spänd smittade det av sig på Chassi och då blev hon rädd. Den större flickan tyckte inte att det gick så bra att rida och förstod inte hur hon skulle göra så då kändes det för svårt. Med Mia gick det bra när jag ledde den lilla medan den stora hade lite styrproblem. Det blir att leta vidare efter ny ägare. Alltid tråkigt att lägga ner massor med timmar och så blir det inte som man vill.
 
Mia i aktion
 
Det tredje (alla onda ting är väl tre antar jag) var ett brev som kom från Länsstyrelsen. Det påstod att jag hade avvikelser på arealen från den ansökan jag skickat in i jämförelse med det som var godkänt. Efter minst en timmes samtal med tjänstemännen där är jag fortfarande inte klokare. Det märkligaste i det hela är att gör man inte rätt så får man böta. Det tycks inte hjälpa att allt är otydligt, bristande information, att jag varit på kurs när siffrorna skulle fyllas i och att man försöker göra rätt. Sammanfattningen av det hela är att Jordbruksverket har plockat bort mark i ett bete som de inte tycker uppfyller kraven. OK. Då blir den ytan mindre och det har jag godtagit. Jag söker för den arealen. MEN jag har ett åtagande som löper en längre tid och det ska skötas enligt villkoren ändå. Det märkliga är att även om det skulle göras enl reglerna så blir det för mycket mark totalt och då kan jag inte räkna in det. MEN om jag inte räknar inte det så åker jag på böter. Fattar ni?
 
Läste häromdagen att det finns 18.000 bönder men 22.000 bykråter som jobbar med jordbruksfrågor. Nu förstår man varför.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0