Ät upp och handla mindre

Just den rubriken hade de på ledaren i DN i onsdags. Mycket intressant att läsa. Jag tycker det är oerhört viktigt att vi alla vet lite mer om vilken påverkan våra val och beteenden har på vår miljö. Här på Rocklösa brukar jag uppmuntra till att inte lägga mer på tallriken än vad man vet att man kommer äta upp. All mat som kastas här i världen innebär en oerhörd belastning på miljön. Jag tänkte sammanfatta något av det viktigaste som sägs i DN:s artikel så förstår ni vad jag menar.
 
En tredjedel av den mat vi producerar i världens slängs. Matproduktion generar en stor del av koldioxidutsläppen i världen. All mat som odlas innebär en  tung belastning för miljön, medelst bekämpningsmedel och konstgödning (som tillverkas av olja). Gödningen leder också ofta till övergödning. Långa transporter och energikrävande förvaring är andra faktorer som belastar ytterligare. På många håll i världen är också vattenfrågan en knäckfråga.
 
Restauranter, skolkök och matbutiker slänger enorma mängder mat men allra mest slänger vi konsumenter. Rötning av matrester till biogas är bättre än inget men en försvinnande liten del utvinns till energi i jämförelse med hur mycket energi som gått åt för att producera varan.
 
Du som läser det här, hur mycket slänger du? Vi skulle alla kunna bidra  utan större problem till att dessa siffror förbättras. Du vet väl att bäst föredatum som brukar stå på förpackningarna inte alls betyder att det inte går att använda livsmedlet i en massa dagar till? Matproducenterna sätter datum med oerhörda marginaler så ytterligare en vecka är oftast inget problem. Jag själv använder alltid min näsa och luktar på varan alternativt smakar (det går ju att spotta ut om det känns dåligt). Jag har ett bra exempel på hur länge det kan hålla extra. På min vispgräddsförpackning stod ett bästföredatum. Förpackningen var öppnad sedan tidigare och nu var det nio dagar längre fram än angett datum. Jag tog en liten sked och hällde grädde i den och smakade av. Jag var helt inställd på att den skulle vara dålig men blev väldigt förvånad när det inte var något som helst fel på produkten. Tänk på det innan ni kastar något. Undvik också att köpa hem mer än vad ni behöver.
Lycka till med ert miljöbidrag och ha en bra helg
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0