Med kock och marknadsdag

Nu är det intensivt. I går fortsatte kursen "råvaror från skogen" med att vi tillsammans med en duktig kock fick tillaga goda rätter och använda en del av det vi plockat och lärt oss om. Det var spännande och han gav många intressanta tips. Även om man stått mycket i kök får man alltid nya infallsvinklar. Vi gjorde tre olika spännande rätter. Först var det en hjortinnerfile´som låg på en bräserad bädd av kärleksört. Med en rök och träspån åstadkom vi lite röksmak på köttet. Till det hade varje grupp gjort sin egen sallad på det vi plockat. Vi valde förvällda tistelblad, hackade penningörtsskidor, tunt skivad kaveldun och svinmålla. Det blev en mycket god sallad. Därefter var det halstrad gösfilé med vinstuvad kirskål och inlagda maskrosknoppar. Mycket delikat. Sista rätten var lammstek med rödvinssås och nässelpesto. Till var det en krämig potatissallad.


Kaveldun

Idag var det Gnesta marknad där jag och en kostrådgivarkollega tillsammans hyrde en plats. Det var nog sämsta väderdagen på hundra år. Det regnade från första början, inte så mycket först men sedan blev det bara värre och värre. Dessutom kom det rejäla vindbyar ibland så¨bord och skyltar for sin väg. Vi hade behövt ett parasoll som tak men samtidigt hade en av oss ständigt fått stå och hålla i det. Vi hade inget med oss så det bekymret behövde vi inte ha. Trots en ganska loj marknad så var det en hel del som vi pratade LCHF med. Tanken var att berätta att vi finns och ge folk möjlighet att vilja gå kurs eller ta kontakt med oss för att få hjälp. Jag gjorde också reklam för matkassenlchf som jag till hösten ska börja sälja här i Sörmland. Det var en hel del som tog informationsblad med sig angående det. Efter halva dagen gav vi upp i hällregnet och åkte hem. Min kollega frös så hon skakade. Jag hoppade i duschen och duschade länge och varmt så fort jag kom hem. Nu känner jag mig varm igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0