Egenproducerat

Våra första ägg! Idag kom de. Jag misstänkte att det snart var på gång för en höna hade skapat som ett litet rede i halmen. I morse när jag kom ner låg det ett så fint ägg där och så var det också ett mindre på ett annat ställe. Vet ju inte om det är båda hönorna eller om det lilla låg kvar från igår. Nu blir det i alla fall egna ägg till frukost. Båda äggen hade gröna skal. Just det jag hoppades på.



Min anka som tyvärr togs av någon fågel var bara äten på i ryggen så när jag hittade den hängde jag den för att möra på sig. De fina bröstbitarna som är de bästa på en anka var långt ifrån det hackade området och helt intakta. I dag har jag ägnat mig åt att plocka ankan på fjädrar. Det är ett väldigt bestyr och tidsödande. Det bästa sättet är att skålla den snabbt och sedan plocka fjäder för fjäder. I o m att jag bara skulle ta rätt på bröstsidan så gick det lite fortare än en hel anka. Nu är den putsad och fin och bröstet är frånstyckat från benet och ligger nu i frysen för att komma till användning när vi vill äta något extra gott.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0