Bilbo i stallet

Bilbo har fått fångkänning. Nu så här i efterhand förstår jag att han helt enkelt åt för mycket ur balen jag hade ställt ut till dem i hagen. Normalt sett portionerar jag ut maten men när jag ska bort eller liknande så får jag ibland lösa fodringen med fri tillgång. Det slog inte till direkt utan kom lite efter. Nu har jag lärt mig att se när det är dags. Han står oftast och rör sig stelt. Han får en speciell teknik att sätta ner hovarna.



När det händer är det bara att ställa honom på box i stallet och sätta in inflammationsdämpande. Inte kul att vara ensam därinne men det går ändå väldigt bra. Nu känns han helt återställd och har inte ont längre. Det visade han tydligt idag när han bockade runt i sin box. Han ska få medicin några dagar till och sedan vara utan en vecka innan han får gå ut. Det är veterinären som säger hur det ska vara. Det vanligaste felet enligt honom är att man tar ut dem ur boxen för tidigt och inte medicinerar tillräckligt länge.

Jag börjar lära mig nu att se tidigt när det är dags. I och med det så går det numera över ganska snart och helt utan komplikationer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0