Olika språk

Vi har tyska gäster här på Rocklösa just nu. I dag bokade de en ridtur för den 8-åriga tjejen. Hon går på ridskola i Tyskland så hon kunde en del. Intressant att hennes mamma sa att hon kunde mycket lite. Hade varit en svensk familj hade den vuxna sagt att barnet var väldigt duktig. Stor skillnad på hur vi ser på det här med ridutbildning. Tjejen var även duktig med att sköta hästen. Hon kratsade hovarna, borstade och verkade van.
 
Vi red en sväng iväg och var bl a inne i skogen. Jag tänkte att det kanske inte var något som hon gjort förut. Det var lite kul för vi försökte ibland att tala med varandra. Jag på engelska som det visade sig efteråt att hon inte förstod. Men hon nickade så glatt när jag pratade så jag trodde hon hängde med i samtalet. Jag är inte så bra på engelska så jag väljer enkla ord. Hon försökte i sin tur att tala tyska med mig men tillslut fick vi ta hennes mamma till hjälp för översättning. Det visade sig att hon ville leda ut Grattis efteråt till hans hage. Alla hästarna där kom fram när vi kom ut och de var riktigt närgångna men Hanna som hon heter verkade inte bli ett dugg rädd. Jag blev lite nyfiken på hur upplägget är i Tyskland för hon var så trygg med hästen hela tiden. Jag lärde mig i alla fall idag att vi nästan har samma ord för sadel och träns som tyskarna.
 
Grattis blev riden för första gången efter sin skada

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0