Longering

Regn hela förmiddagen gjorde att jag ändrade mina planer. Jag hade två inomhusuppgifter - städa Nergården och göra bokslut inför deklarationen. Jag valde städningen. Efter ett par timmar hade jag tagit mig igenom huset förutom att torka golven. Det spar jag till ett par dagar innan nästa gäng med gäster kommer.

På eftermiddagen kom solen fram så då tog jag och longerade Henry och Totte. Jag har alltid tyckt att det är så tråkigt med longering men nu har jag bytt teknik och då är det riktigt kul. Jag fick inspirationen när jag pluggade på högskolan i höstas och vi hade en uppgift att jämföra och studera olika hästträningstekniker så kallade NH. En som min grupp studerade var Klaus Hempfling. Läs hans bok "Dansa med hästar". Han har ett helt annat sätt att arbeta med hästen än alla de andra. Jag har från början lärt mig att man ska stå så still som möjligt i mitten när man longerar hästen. Hempfling menar att man ska röra på sig och genom sin kropp visa hästen vad man vill. Jag har nu börjat gå med runt fast innanför. Det är mycket roligare för det blir mer samarbete och det är också lättare att jobba mjukt med linan. När hästen travar får man gå på rejält och man kan också jogga med om man vill. Det blir skön motion både för mig och hästen.


Totte gillade arbetet och passade på att beta några grässtrån på väg från ridbanan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0