Saffransmuffins

Visst är det konstigt att det strax är första advent. Det här varma vädret och de gröna gärdena ger inte direkt någon julkänsla. För att det ska bli lite julstämning provade jag idag att baka saffransmuffins. Det blir ju första julen med LCHF och just baket kommer det bli lite skillnad på.

Det luktade så gott av saffransdoft när plåten var klar i ugnen. Jag provsmakade en liten minibit och det verkar ha blivit bra. Ska prova en på riktigt i morgon till kaffet. Jag tog faktiskt en tsk honung i smeten för jag inbillade mig att det behövdes. Annars använder jag ju aldrig någon sötning.



Här kommer receptet:

50 g smält smör
1 påse saffran
1 tsk honung
3 ägg som delas i vita och gula

Vispa vitan till hårt skum. Vispa gulan ordentlig och vispa ner smör, saffran och honung. Vänd försiktigt ner vitan. Grädda i muffinsformar i 150 grader ca 13 minuter. Jag fick 11 stycken.
Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0