Mossplockning och svamp

Kom på att det var hög tid att knalla ut i skogen och plocka lite mossa till adventsljusstaken. Jag tog korgen och med mig för någon svamp kanske också skulle dyka upp. Det började med en fantastisk champinjon, ett riktigt prakt exemplar. En liten babys stod bredvid och den får växa till sig. Har jag tur blir det en portion till. Därefter slank det ner några gula kantareller. Sedan hittade jag en hel matta med rödgul taggsvamp. Jag har aldrig sett så mycket på en plats förut. Jag fortsatte min promenad och stoppade ner en massa fin fönstermossa i den ena kassen och så tog jag några sorter av grön mossa också. Det blir så fint till julgrupperna. På hemvägen hittade jag blomkålsvamp, laxskivling och så är hela skogen full med trattkantareller i jätteformat. Det plockade jag inte en enda för det är ingen av mina favoritsvampar.


Champinjon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0