Historiska vingslag

Häromveckan när jag plockade lite sten på det nysådda gärdet hittade jag en som var bearbetad. Den var ganska stor och så var den avlång. Den var otroligt slät och på sidorna var det formade kanter. Väldigt spännande och självklart blir man nyfiken på vad det varit och om det är något äldre föremål eller modernt.

Mina föräldrar som bor i Stockholm tog med sig den och idag har de varit på länsmuseet och visat upp den. Det visade sig vara en stenåldersyxa ca 5000-6000 år gammal. Helt fantastiskt! Det känns som att vinna högsta vinsten på lotteri. Nu blir jag så nyfiken på om det finns några fler spår i våra marker. Det kommer också bli med annan entusiasm som jag plockar sten på åkrarna.

När jag får tillbaka föremålet från mina föräldrar ska jag ta kort på det så ni ser hur fin den är. Inte trodde man att folk för så länge sedan kunde göra så välgjorda föremål.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0