Inspiration i köket

I dag har det varit skidavslutning på TV. Både längdåkning, skidskytte och alpint gör nu uppehåll för säsongen. Jag gillar vinteridrotter och tillbringar gärna några timmar framför TV:n för att följa våra blå-gula. Längdåkning kan vara lite tråkigt men numera har vi så duktiga killar och tjejer så ofta är det väldigt spännande. Slalomlaget med killarna har också  gett mig många nervösa ögonblick. Det allra bästa är i alla fall skidskyttet. Usch så mycket som kan hända vid sista skyttet. I går höll det nästan på att bli två svenskar i täten men så sköt de två bomskott var på sista skyttet och så var den dagen inte lika kul. Fast de kom bra ändå. Det är häftigt med Björn Ferry som aldrig gjort en så bra säsong tidigare som han nu gör. Han äter LCHF-kost. Vi har ju alltid lärt oss att en idrottsman måste äta massor med kolhydrater men det verkar alltså vara en myt.

På tal om LCHF så är det så roligt att prova nya recept. Den här helgen har vi ätit plankstek och pizza på LCHF-vis. Supergott. Jag har också bakat en härlig nötrulltårta, prövat att göra vaniljsås, testat ett nytt recept på chokladbollar, testat ett eget komponerat recept på smulpaj och så lyxade jag med en efterrätt med vit choklad. Den innehåller mycket kolhydrater så det får bli små portioner. Jag modifierade ett recept och plockade bort sylten som skulle ingå. Tillslut blev det en underbar skapelse som smakade krämigt, syrligt, fräscht och med passionfruktskärnor.


Lyxig efterrätt med vitaminkänsla och LCHF-chokladbollar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0