Fetare hundar

När Zcrollan fick klåda först i sitt öra och sedan på hela kroppen för ett par år sedan skrev veterinären ut medicin för skabbehandling. Det blev ingen skillnad så jag hörde med andra hundägare om de hade några tips. En tipsa om överkänslighet för spannmål så då köpte jag hundfoder utan det. Det blev ingen skillnad egentligen. Sedan fick jag tips om att hon kanske fick för mycket protein så då bytte vi till seniorfoder som det är mindre protein och fett i. Hon var ändå inte klådfri så veterinären skrev ut ett annat medel och se det verkade hjälpa.


Zcrollan passar fåren

Stackars Zcrollan har sedan fått forsätta med seniorfodret. Hon har långsamt blivit fetare och fetare. Hon som alltid varit nästan för smal innan. Sedan jag börjat med LCHF vet jag hur farliga kolhydraterna är så nu när jag vet varför hon är tjock har jag börjat leta efter ett bättre foder. Självklart ska ett rovdjur precis som vi människor ha mycket protein och fett. Tror inte vildhundar lever av spannmål, ris och vegetabilier. De är ju faktiskt väldigt lika oss och vad vi åt en gång i tiden. Otroligt att man går på vad experterna tutar i en utan att tänka själv. Hittade ett bra foder på nätet som var väldigt dyrt 5 kg, 400:- så jag har valt att leta vidare. I går sprang jag äntligen på ett som är betydligt bättre än de som finns i matvaruaffärerna och och på Granngården. Ni ska få några siffror så ser ni skillnaden.

Carrier light/senior    protein 19     fett 8     kolhydrater 55,5
Doggy vanligt            protein 21    fett 10    kolhydrater 50,5
Best in show             protein 28     fett 17    kolhydrater 36

Det är rejäl skillnad på de farliga kolhydraterna så nu kommer hon må mycket bättre. Med tanke på hur mycket sjukdomar en överätning av kolhydrater för med sig så har hon större chans att inte drabbas av en massa vällevnadssjukdomar också. Människor som byter till LCHF-kost rapporterar oftast att de blir så mycket piggare och jag tycker redan efter två dagar att Zcrollan fått mer energi och glädje.


Den nya maten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0