LCHF

LCHF är förkortningen på den kost som jag och Anders numera håller oss till. Det betyder lågt med kolhydrater och högt med fett (animaliskt). Måste säga att det är helt fantastiskt så bra man mår av den. Efter de första dagarnas besvär med abstinens har det bara flutit på. Det är en så fantastisk känsla av att känna sig mätt och nöjd hela dygnet runt. Man äter mycket mer fett än tidigare så vi har blivit storkonsumenter på vispgrädde. Förutom det så går det åt mycket mer ägg och så steker vi numera bara i riktigt smör. Jag börjar nu vänja mig vid att jag inte behöver lasta så himla mycket mat på tallriken. Det där är psykologiskt och en svår vana att bryta. Men jag blir mätt på så mycket mindre numera. Jag går ner i vikt i maklig takt och det är också bra. Andra hälsovinster vi har märkt är att vi är mycket piggare, sover mycket bättre och Anders allergihosta har helt upphört. Vi är bara i början av vårt nya spännande liv.

Mjöl är förbjudet så det är en del maträtter och så bröd som blir problem att laga (trodde jag). Men den som letar den hittar. Nätet är en fantastiskt forum. Nu har vi provat LCHF-pannkakor och i morgon ska vi göra LCHF-pizza. Häromdagen bakade jag ett jättegott hårt bröd som jag verkligen rekommenderar er alla att göra. Så superlätt.

Hårt bröd på LCHF-vis


3 dl riven stark ost
4,5 dl fröer eller nötter (jag använder sesam, pumpa, solros och psyllaiumfrön, men det går bra med mandel, hasselnötter eller annat)
3 ägg
1 stor nypa salt

Blanda ost och frön noga. Blanda ner ägg och salt. Bred ut på plåt med bakplåtspapper. Jag använde en lilleman och det gick lätt. Bred ut i ett jämt lager som täcker hela plåten.
Grädda i 175 grader i 15 min. Skär fyrkanter och vänd på bitarna. Ställ in i ugnen för att torka på eftervärmen.

Supergoda även som snacks.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0