En takdag

Usch vad tråkigt med regnet som varit. Gårdsplanen och backen ner från huset blev genast hala så det gällde att gå försiktigt. Regnet och plusgraderna har gjort att snön börjar släppa på taken. Hela ena sidan av taket på lagårn rutschade ner under natten och landade på fårhuset. Förra året fick vi skotta det taket och nu blev det dags igen. Anders jobbade på för skulle det frysa så skulle det bli mycket svårare. Efter ett antal timmar var det tomt. Jag läste just på en nyhetssida om ridhustak och stalltak som brakat runt om i Sverige. Skönt att vi hann få bort i tid.


Häftiga snöblock som skyfflas över kanten

I dag hade vi planerat att börja sätta upp nytt tak i Lillstugan. Vi körde upp alla plattor med traktorn. Vad mycket lättare det är när man har maskiner. Har ni satt upp tunga skivor i taket någon gång? Det tar inte många sekunder så är armarna så trötta så det är helt enkelt omöjligt att orka. Den första skivan gick jättebra. Nästa ramlade ner och gick sönder så det blir att skaffa en till. Nästa gick bra men den sista var en riktig pärs. Nu sitter de i alla fall där.


Halkigt på gårdsplanen när skivorna ska lastas på traktorn

Nu i kväll har jag skickat in min tenta, såg också att jag fått min förra godkänd. Härligt. Det är alltid pirrigt innan man vet om man klarat sig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0