Det blir operation

Dominans sår har haft en mycket negativ utveckling. Han har klarat sig bra så till vida att han inte behövt någon antibiotika men däremot har det bildats mycket svallkött och man kunde se att det här inte skulle läka snyggt. I dag for vi iväg till veterinärkliniken för att de där skulle försöka fixa till det. Dominans har ju aldrig åkt transport så vi startade redan en timme tidigare med lastningen för att ha tid på oss. Min kompis Lena kom hit och hjälpte mig. För att det skulle gå så lätt som möjligt backade jag transporten mot stalldörren. Då blir luckan mer plan och så finns det inga sidor att smita ut på. Jag halmade hela luckan också. All förberedelse var mödan värt för han gick i stort sett in direkt tillsammans med Domina. När vi hade åkt hela vägen till veterinären stod han så fint bredvid Domina med huvudet över bommen precis som det ska vara. Han var helt lös i transporten för man ska inte sätta fast föl.


En bild på Dominans, som man aldrig kan få nog av

Väl framme konstaterade veterinären att det både behövdes karvas bort svallkött och så skulle han försöka frilägga hudfliken och sy fast den. För att det skulle gå att genomföra måste Dominans sövas och ligga på operationsbordet. Så vi fick lämna kvar både Domina och Dominans. Efter operationen kommer det bli boxvila under en längre tid för att stygnen inte ska gå upp och så att det hinner läka ordentligt. Det kommer bli en jobbig period. När de ändå har sövt honom föreslog veterinären att han skulle kastrera honom så jag har bestämt att de får göra det också så är det avklarat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0