Gaskolik

På eftermiddagen gjorde jag i ordning Bouchette för ett litet ridpass. Jag märkte inget speciellt när jag borstade och sadlade henne. Jag red från gårdsplanen ner till ridbanan och hon gick ungefär som vanligt. Väl inne på ridbanan strosade vi runt lite men när jag sedan ville att hon skulle börja lyssna lite mer kände jag hur motvillig hon var. All bjudning var också som bortblåst. Det var ju lite gropigt där inne i snön så jag tänkte att det kanske skulle bli bättre om vi höll till på vägen. Bort från Rocklösa gick långsamt, långsamt men hemåt ökade hon farten men det kändes inte bra. Hon gick även lite konstigt och så tog hon tag i bette och drog ner huvudet. Inte alls likt henne. Jag bestämde mig för att avbryta ridningen. När vi kom in ställde jag henne i en box och hon började genast skrapa i golvet. Hon la sig ner också. Det var tydligt att hon fått kolik.

Jag fodrade lite djur och sedan tog jag ut Bouchette till ridbanan och satte igång att longera henne. Det gick att få henne i lite trav men efter något varv ville hon sakta av. Tre gånger la hon sig ner under den kvarten jag longerade. Tillbaka till stallet och sedan gick jag upp och ringde till veterinären.  Naturligtvis hade jourtiden just börjat. Veterinären tyckte att det var säkrast att komma ut så under tiden jag väntade på henne hann jag longera Bouchette ett pass till. Hon verkade lite piggare denna gång men det syntes att hon fortfarande hade ont. Hon bajsade bra så det verkade inte vara förstoppning utan snarare gaskolik.


Bouchette känner sig bättre och smakar lite på halmen

Veterinären undersökte henne och konstaterade att det var dålig aktivitet i tarmarna. Det blev en dos kramplösande och sedan en promenad igen. Hon blev betydligt piggare så veterinären åkte. Nästa gång jag kom ner till stallet hade Bouchette ont igen. Hon hade skrapat massor i betonggolvet och hon låg ner när jag kom. Ut med hästen och så försökte jag gå en rask promenad med henne, från gårdsplan upp till brevlådan och tillbaka. Vi gjorde mängde med vändor och gick i 35 minuter. Ett tu tre kastade hon sig ner på marken och slängde sig på sidan. Där låg hon ett tag men sedan reste hon sig. Efter det verkade gasen tagit sig ut för resten av promenaden gick bra. En timme senare promenerade vi igen en kvart och nu var hon helt som vanligt och gick även och frustade lite. Det ska bli ett promenadpass till nu innan läggdags. Verkar allt bra får hon gå ut i lösdriften igen men det blir ingen mat förrän i morgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0