Lodjursspår

Här på Rocklösa är man inte van att helt plötsligt se folk utanför fönstret. Den här gången var det två män som gick förbi. Jag gick naturligtvis ut och kollade. Det visade sig vara två stycken som kom från Länsstyrelsen. De var på lodjursspaning. Ett tips hade kommit in som de hade följt upp. Spåret startade vid Skarptorp som ligger en liten bit från oss. Där hade lodjuret slagit två rådjurskillingar och den ena var nästan helt uppäten. Spåren från platsen visade att det var en lodjurshona med två ungar. De hade gått över Rocklösa och fortsatt bort mot Börsnäs.

I somras såg jag ett livslevande lodjur i vår backe. Jag berättade det för killarna och den äldre blev mycket avundsjuk för han hade aldrig sett ett vilt lodjur. Att ofta vara ute och viltspåra och ändå inte få se något visar på hur skygga de är.

Roligt var det i alla fall med rapporten och i morgon ska jag hugga en gran ska då titta lite extra i snön efter spår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0