Säljträning

Den sista omgången på kursen i Grön omsorg var igår. Den här gången skulle vi säljträna. Det gick till så att vi delades in i grupper med tre i varje. En skulle sedan sälja sin produkt av Grön omsorg, en var socialchef på kommunen och en var observatör. Vi roterade så att alla fick prova på alla rollerna. Vi hade fått i uppdrag att förbereda oss inför säljmötet men de flesta hade inte lagt ner så väldigt mycket tid på material och kanske inte heller tänkt igenom vad som skulle sägas. Det gick ändå ganska bra och under rollspelet upptäckte man om det man sa inte var så bra osv.

Den svåraste rollen var att vara socialchef. Svårt att veta hur de tänker i kommunen. Jag var sist i vår grupp med att sälja. Jag hade inte förberett något visningsmaterial men hade planerat hur jag skulle presentera min idé med ord. För ett år sedan gick jag en kurs i storytelling. Alltså att berätta en historia om något som gör att den som lyssnar blir berörd. Jag bestämde mig att jag i min presentation skulle berätta så målande jag kunde om studiebesöket jag varit med om. Jag försökte förmedla mina känslor och min upplevelse. Det blev väldigt bra och jag fick superrespons från socialchefen och observatören. De svalde betet med hull och hår. Reaktionen från dem var att de riktigt såg framför sig i bilder det jag berättade om. Även känslomässigt upplevde de samma positiva atmosfär som jag gjort vid besöket.


Vid daglig verksamhet behöver man ha lite olika sorters djur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0